NIB – BLODVEIEN: Tragediene i Salten.
av Starlett in onsdag, juni 6th 2007 Lagret under: etnisk, fauske, foto, fred, gestapo, jugoslav, juguslav, krig, krigsfange, liv, massakre, mishandling, museum, nazisme, nib, nordland, norge, og, politikk, starlett, terror, tilgivelse, tyskland, verdenskrig Stikkord:blodveien, foto, kirkegård, krig, krigsfanger, minnesmerke, nazisme, nib, nordland, norge, politikk, salten, starlett


142 kommentarer In " NIB – BLODVEIEN: Tragediene i Salten. "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 7th 2007 at 11:09 pm
Det skjuler seg mange tragiske historier i vårt langstrakte land. Desverre!! Og de fleste om muligens nærmeste stammer fra 2.verdenskrig.
Bestemor har fortalt mye fra mine hjemtrakter…de var overalt, tyskerne…
Atter en fabelaktigf reise, Starlett!! :-)
Jeg kan ikke styre unna og legge merke til hvor sinnsykt mye tid du må bruke på dine innlegg!! Så er resultatene deretter også :-D
Herlig :-D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2007 at 11:26 pm
#1 Kommentar fra Viljen
Ja, det skjuler seg mange tragedier, og dine hjemtrakter var i Finnmark, var de ikke? Det som hendte der den siste vinteren med den brente jord og tvangsevakueringen var jo helt ubeskrivelig.
I fangeleiren i Botn var det dessverre ikke bare tyske vakter som mishandlet og drepte krigsfanger. Norske nazister var _minst_ like brutale, så dett går nok mer på mentalitet og ideologi enn på nasjonalitet.
Om innlegg og tid: _Noen_ innlegg bruker jeg mye tid på og andre lite tid på. Politiske innlegg uten bilder skriver jeg oftest i full fart, men fotoinnlegg tar mer tid. Men jeg legger bilder i “Kladd” når jeg har ledige stunder, og før eller siden blir innleggene ferdig til publisering. Det er altså sjelden eller aldri at jeg lager et fotoinnlegg ferdig i _en_ økt. :)
Og så er det slik at jeg ikke publiserer særlig mange innlegg. I løpet av 15 måneder har jeg bare publisert rundt 110 innlegg. Siden jeg poster såvidt sjelden, kan jeg heller ta meg tid til å få innleggene slik jeg ønsker. Det er slik _jeg_ prioriterer, men det er jo en smaksak og en kilde til stadig debatt på blogg, har jeg lagt nerke til. ;)
Takk for hyggelig tilbakemeldimg. Viljen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 12:12 am
Dette var storartet arbeid, Starlett! Jeg tror at det er mange som ikke kjenner den fryktelige historien i Saltdal. Jeg så at du nevnte det i det forrige innlegget også. Det er viktig å få fram. Jeg har lest hurtig gjennom nå og ser at alt er riktig. Så skal jeg lese nøye i morgen. Du har fått tommel fra meg for dette arbeidet.
Nazismen plikter vi å huske, og også torturen som nordmenn sto for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 12:30 am
Takk skal du ha! Ja, redslene fra Botn har vi rett og slett ikke lov til å glemme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 12:36 am
Det er viktig å bli minnet på historien. Takk for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 12:42 am
Kjempegreier, Starlett!
Dette er sterk kost å lese. Krig er en skam!
Flotte bilder og veldig bra reportasje, som jeg skal lese enda en gang i helga. I morra blir jeg borte fra nettet hele dagen og kvelden, regner jeg med.
Takk for flott sak! :)Og tomling blir det, vettu.:)
Ha en riktig fin helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 1:20 am
Hei Starlett!
Ryddig og informativ som alltid. Takk for turen, fine bilder og god tekst.
Tyskerne er selvsagt ikke mer voldelige av natur enn andre. Det er bare at 1940-45 henger ved dem i manges minner og bilder, også i dag, nærmest som en latent identitet. Samme vrangforestilling har mange om norske vikinger, og det må historiebøkene fra tidligere ta mye av skylden for. Ja, noen av dem dro på tokt og herjet, plyndret og voldtok, men de var fremfor noe annet stolte og dyktige håndverkere.
Det skremmende er hvordan mange nordmenn (NS) håndterte fanger, ikke minst sine egne landsmenn. Det sier meg at bestialiteter ikke handler om nasjonalitet men om personlighet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:30 am
Takk for informasjon om ei vond tid i landet. Du har vist det med både andakt og følelse.God helg Starlett:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:02 am
Starlett,
virkelig fine bilder du har i din foto-samling. Thank you so much for sharing with us.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:06 am
Starlett,
naar skal folk endelig slutte aa krige? Bare se hvor fint det er ute.
Takeshi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:50 am
Nydelige bilder, som vanlig. Er ikke så mye mer å si om det :-)
Krigsårene finner jeg nesten ikke ord for. Jeg har vært i Botn på kirkegårdene, og det var en sterk opplevelse. Var også ved det hvite korset i skogen. Jeg kjenner at bildene og historien berører sterkt, som den også burde. Jeg skjønner ikke hvordan mennesker kan oppføre seg sånn mot andre. Får bare vondt i hele kroppen.. Jeg anbefaler alle å dra innom Botn om de reiser forbi!
Takk for reportasjen, Starlett
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:04 am
Tusen takk for en flott reportasje igjen Starlett.
Fantastisk flink er du til å formidle både med ord og bilder.
En fin helg ønskes deg og dine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 2:21 pm
Dette berører, og Blodveien har jeg ferdes på. Men kirkegårdene har jeg ikke vært. Til det blir energiene så sterke, og det samme med følelsene. Det ligger mye igjen, og dette er noe som ikke kan minnes nok..
Flotte bilder, og tekst som gav meg tårer i øynene og tommelen opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 2:49 pm
Krigens gru har mange ansikter. Dette var meget interessant! Jeg er blitt en sann NIB-leser!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 3:06 pm
Vi må tilgi gamle synder. Det var en fryktelig tragedie. Jeg visste ikke at det forgikk så _mye_ forferdelig, men jeg tror jeg er sterk nok til å besøke stedet i egen person.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 5:21 pm
Ja, historien kan hjelpe oss til å forstå nåtiden og til å gjøre vårt for en bedre framtid. Jeg mener historien er viktig å få med seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 5:48 pm
#5 Kommentar fra Artemisia
Takk skal du ha, Artemisia. :)
Ja, det å besøke Botn ER sterk kost, noe kanskje ikke bildene klarer å formidle. Det som skjedde der var omtrent like ille som i Nacht und Nebel-leirene i Tyskland og Polen.
Men vi snakker ikke så mye om det.
Av og til undres jeg over om redslene fra fangeleirene i Saltdal og alle dem som mistet livet der, er glemt og visket ut av den felles historiske bevisshet? Er det for ubehagelig at så mange nordmenn deltok i torturen? Jeg mener at denne tragedien bør være en del av vår kollektive norske hukommelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 5:51 pm
Hyggelig å få deg på besøk, phalloides! :)
Helt enig i ditt hovedpoeng: Bestialitet er IKKE avhengig av nasjonalitet, og BJørneboe har jo problematisert dette i trilogien om Bestialitetens historie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 5:54 pm
Denne reportasjen likte jeg godt nå…… Massevis med deilig kjølende vann som trøster en sommersvett stakkar….. Takk for omvisningen :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 5:58 pm
Takk for fin tilbakemelding som jeg satte stor pris på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:00 pm
Jeg fikk sterke følelser. Vakker natur og mennesker som gjør kriminelle handlinger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:04 pm
Tusen takk skal du ha. Det er veldig trivelig å få bloggbesøk fra deg som bor langt fra Norge. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:05 pm
Ja, det er virkelig kanskje det viktigste spørsmålet noen kan stille. Skulle ønske det gikk an å vite svaret.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:40 pm
Takk for en meget god kommentar, tanlespire! Jeg føler på samme måte som du.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:41 pm
Takk for en hyggelig kommentar, Breiflabben! Glad for at du likte reportasjen.
God helg til deg i Holland! :-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 6:49 pm
Bilder og tur av vanlig høy klasse :)
Hvor kommer forstavelsen Salt i alle stedsnavn fra (Saltfjellet,Salten,Saltneset, Saltstraumen osv…)
Hva er liksom utgangspunktet… ??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:00 pm
Jeg kan godt skjønne hvorfor du ikke hat vært på kirkegårdene, Lavina, for det ER sterke energier der, og atmosfæren henger i luften på en måte. Det er fryktelig sterkt å være der og det berører veldig dypt.
Jeg ble rørt over denne kommentaren, kjære Lavina.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:02 pm
Så sant, MH! Glad for at du har oppdaget verdien ved NIB-innleggene som mange legger stort arbeid i! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:12 pm
Det var fint om du gikk vite noe nytt. Da føler jeg at jeg har lykkes. Jo, det foregikk MYE forferdelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:14 pm
Det var hyggelig å lese, Catalyzator! Håper at du ikke har det altfor varmt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:24 pm
Vi skal aldri glemme tilgivelsens nådegave. Din artikkel var meget veloverveid og god og viste den rette ånd.
Kjærlighet er tilgivelse og nåde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:32 pm
Denne var annerledes. Bildene er flotte som vanlig, men historien maner til ettertanke.
Det er så vanvittig varmt i dag (godt over 30 i skyggen bak huset), så tankene er ikke helt med. Må nok komme tilbake og lese teksten skikkelig senere.
Ønsker deg en flott helg Starlett!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:37 pm
Ett bra blogginnlegg – rett og slett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:43 pm
Dette var velig bra jobba. Jeg må lese nøyere etter. Krig er fryktelig og mye kan skje selv om naturen er fin.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 7:59 pm
Innlegget ditt blir enda bedre når man leser nøyere etter. Dette er sterkt å lese.Kontrasten mellom naturens skjønnhet, stillheten på kirkegården som du beskriver og som jeg kan bekrefte er slik, og forbrytelsene som skjedde, er veldig stor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 8:06 pm
#1 Viljen
Glem ikke at nordmennene var _minst_like ille som tyskerne i leirene. Det er en viktig historisk sannhet som kommer tydelig fram i denne artikkelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 8:38 pm
Ja, det er en absurd kombinasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 8:40 pm
Takk skal du ha, btidag . :)
Jeg skal prøve å finne ut hva Salt kommer av. Kanskje fordi Saltenfjorden er ekstra salt? Jeg vet ikke, men skal prøve å undersøke. Spennende spørsmål!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 8:59 pm
Forsoning etter krig er viktig. Nå er det over 60 år siden andre verdenskrig, og verden har opplevd mange fryktelige kriger i mellomtiden, med den forskjellen foe _oss_ at Norge ikke hat vært blandet inn.
Tilgi, ja.
Glemme. – nei!
Kan hende kan man lære noe av historien?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:00 pm
Ja, det er en sterk og tragisk histotie, det står ikke til å nekte.
Kos deg i sommervarmen, Riskymor. Du har gjort en kjempeinnsats for NIB!
Flott helg ønsker jeg deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:03 pm
Mennesker er forskjellig i alle land
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:07 pm
Takk skal du ha, ElGringo! Jeg og mange flere bloggere prøver å legge inn historie, politikk og eventuell samfunnsrelaterte ting i NIB-innleggene, så det er ikke BARE bilder. :)
Men denne er jo kanskje mer et tekstinnlegg, – med bilder. Det kan nok oppleves forskjellig av ulike lesere, vil jeg tro.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:07 pm
#24
Får du inntrykk av at jeg ikke har fått med meg det!? :-)
Bestemoren min var ikke i leirene, så de beretninger hun forteller er fra tyskernes inntog i deres hjem og hverdag, der var ei nordmenn blant disse!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:37 pm
Artig at du fikk så mange tomler at du havnet på forsiden!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:50 pm
Takk for det! Ja, jeg håper du kommer inn igjen og leser nøyere etter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 9:52 pm
Tusen takk for gode ord og fin tilbakemelding, Svein! Det setter jeg pris på, vet du. :-)
Det er mange flere NIB-bloggere som jeg vil anbefale deg å bli bedre kjent med.
Søk på søkeordet “nib” og du vil finne mye flott!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:03 pm
Jeg ser at Viljen gar svart deg. Tror du misforsto henne litt. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:17 pm
Ja, det er sant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:21 pm
#26 Viljen
Unnskyld meg, Viljen! Det er klart at din bestemor ikke var i leirene, og det var ganske riktig mange tyskere her. Var det i Nord-Norge din bestemor bodde?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:22 pm
Det ble tommel igjen det, Starlett.
Flotte bilder og fin reisereportasje!
Mht grusomhet og bestialitet, så er nok denne verken grusommere eller bedre hos noen folkegrupper.
Mennesket er ulver i en fantastisk verden, nazister, tyskere eller nordmenn for den saks skyld.
Mht tyskere, før nazismens tid, har det nylig kommet en bok på merkedet i forhold til tysk grusomhet i afrikanske kolonier (Namibia) tidlig i forrige århundre. http://www.hlsenteret...
Men tyskerne var nok ikke stort verre enn andre, – det er bare så forb**** lett å få gjennomslag for å presentere deres grusomhet pga 2. verdenskrig.
Vi må alltid huske at det er seierherrene som skriver historien, – og derfor vil tapernes grusomhet, – og seierherrenes tapperhet og edelhet få uriktige dimensjoner i den generelle framstillingen…
Mht norske nazister, – er det viktig å huske at de norske nazister ikke var mindre opplyste enn folk flest, – snarere tvert imot, faktisk. Strømningene i mellomkrigstidas politikk opplevde en polarisering i forhold til den russiske revolusjon, – og mange fant tilhørighet i sosialismens/kommunismens motpol pga frykt for den store bjørnen i øst- Stalin kom tross alt til makten allerede i 1924.
Dessverre forteller historiebøkene i liten grad noe om dette.
En annen ting som er interessant er jo i hvilken grad det tyske regimet i Norge dannet grunnlaget for opprettholdelse av mye av den bosettingen vi fortsatt har langs kysten, – infrastrukturbyggingen har aldri vært i nærheten verken før eller etter…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:23 pm
Hei Starlett, tommel opp for dette. En sterk og gripende reportasje… *grøss* Er imponert over arbeidet du har lagt ned i dette, takk. Og gratulerer med forsiden!
God natt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:52 pm
Det er et paradoks at så vakkert natur kan kombineres med så mye død og elendighet, men krig er en vederstyggelighet. Vedtatte lover og regler brytes hver eneste dag og ewgentlig er det bare tapere – på begge sider. For man må ikke glemme etterhistorien om hat, mistenksomhet og andre vonde følelser. For ike å snakke om de som ble født som følge av fraternisering med fienden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 10:58 pm
Jeg skjønner det, men også blant tyskere var det jo forskjell blant folk, og også _utenfor_ leirene var det mange norske nazister og krigsprofitører, så jeg tror vi begår en historisk tankefeil hvis vi deler dette med skyld og gale handlinger bare inn etter nasjonaliteter. Jeg kan jo blant annet henvise til en kommentar, #29, som jeg ser
gamle-Gauder har skrevet. Jeg synes han treffer spikeren på hodet.
Så må vi ikke glemme hvor mange kriger, startet og ført av hele andre enn tyskere, som har skjedd ETTER andre verdenskrig, ikke minst dem som to nasjoner som var ofre for nazismen, nemlig Israel og Serbia, dessverre har ført. Bildet er med andre ord veldig nyansert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:07 pm
Alltid morsomt å få anerkjennelse for et arbeid man har gjort, men hadde det vært opp til meg, skulle både du og flere andre NIB-bloggere fått like mange tomler!
Jeg synes du har gjort en strålende innsats, Riskymor, og jeg er generelt imponert over det høye nivået flere av NIB-innleggene har. En kjempeflott jobb.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:08 pm
Så er det avklart. :-) Ha en god kveld!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:17 pm
#31 Kommentar fra ARGUS37
Vi skal heller ikke glemme de kvinnene som først ble voldtatt av tyske soldater, og dermed I GODE NORDMENNS ØYNE var luddere gode nok til at de kunne knulles fritt av alle gode nordmenn etter krigen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:42 pm
#29 Kommentar fra gamle-gauder
I din kommentar, som jeg oppfatter som meget god, sier du blant annet:
————
Mht grusomhet og bestialitet, så er nok denne verken grusommere eller bedre hos noen folkegrupper.
———-
Det er jeg helt enig med deg i, og det er nok mitt hovedpoeng i denne reportasjen, – ved siden av å vise bilder og å fortelle historien.
Tusen takk for tipset om den boken! Jeg har allerede kikket på lenken og lest nok til at jeg har bestemt meg for å kjøpe den.
Du sier videre:
————-
Men tyskerne var nok ikke stort verre enn andre, – det er bare så forb**** lett å få gjennomslag for å presentere deres grusomhet pga 2. verdenskrig.
———-
Helt klart, særlig her i Europa, fordi vi allierte eller okkuperte europere, (eller våre forfedre, jeg opplevde jo ikke krigen og ikke du heller,) har hatt førstehånds erfaring med den andre verdenskrig, og det har jo de fleste av oss IKKE hatt med alle de krigene som har blitt ført senere på andrre kontinenter, men OGSÅ i Europa. ( Balkan.)
————-
Vi må alltid huske at det er seierherrene som skriver historien, – og derfor vil tapernes grusomhet, – og seierherrenes tapperhet og edelhet få uriktige dimensjoner i den generelle framstillingen…
———-
Det er sant. Nå må det sies at jeg tar sterkt avstand fra nazismen og er veldig takknemlig for at den ble slått, men de allierte hadde også mange svin på skogen. Tenk bare f.eks på bombingen av Dresden, for ikke å snakke om Hiroshima og Nagasaki. Skampletter i den allierte krigshistorien.
——-
——-
Strømningene i mellomkrigstidas politikk opplevde en polarisering i forhold til den russiske revolusjon, – og mange fant tilhørighet i sosialismens/kommunismens motpol pga frykt for den store bjørnen i øst- Stalin kom tross alt til makten allerede i 1924.
———
Dessverre også sant. Den politiske polariseringen i mellomkrigstiden var adskillig hardere enn vi kanskje riktig kan forstå, og mange sluttet seg jo til nazismen mer av redsel for Sovjet og Stalins terrorvelde enn av hengivenhet for nazistenes ideologi.
Mange ble jo faktisk frontkjempere av idealistiske grunner. Jeg er ikke ENIG med deres valg og mener det var helt forfeilet, men jeg _kan_ forstå at disse unge guttene “leste” samtiden som de gjorde. DE hadde ikke “fasiten” da de tok sine valg.
———–
Dessverre forteller historiebøkene i liten grad noe om dette.
———-
Det er også sant. Det virker som om det er lettere å se en sak i sort/hvitt enn i de gråfarger og det fargespekter som virkelig fantes. Selv om man kan finne mer nyansert litteratur i dag enn tidligere. Likevel så finnes det i liten eller ingen grad i historiebøkene til skolebruk.
At tyskeren sto for mye infrastrukturbygging er jo også tilfellet, men MÅTEN det ble gjort på, og med de store menneskelige omkostningene, gjør at det hefter en forferdelig bismak ved disse infrastrukturforbedringene.
18 fangeleire bare i Rana-Saltdal.
Men ja: Jernbanen ble ferdigstillet til Lønsdal, og i etterkrigstiden har rike Norge ikke klart å få den lenger enn til Fauske, hvis vi tenker _nordover_, og til Bodø vestover.
Takk for en innsiktsfull kommentar!
PS: Leste du den lenken jeg henviste til i innlegget, her: ?
http://www.aftenposte...
(Da nordmenn mishandlet fanger i krig.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:44 pm
Takk skal du ha, gamle_gauder! :) Jeg har tatt ut svaret fra “svarboksen” og svart deg i en egen kommentar, #33. Jeg pleier å gjøre det med enkelte kommentarer av stor generell interesse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 8th 2007 at 11:58 pm
Du har laget mange flotte NIB-innlegg Starlett, men dette er i en særklasse! Tommelen opp! Hadde jeg hatt fler å gi skulle du virkelig ha fått dem alle.
Gratulerer med forsiden… virkelig velfortjent!!
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 12:02 am
#26,5
Det er klart vi ikke skal glemme noen av krigene både før eller etter 2.verdenskrig! Krig er grusomt uansett!
Det som berører meg mest med 2.verdenskrig er nettopp grusomheten. Grusomheten som ikke bare levde i dette ene mennesket som førte denne krigen, men i hans likesinnede maktmennesker og tilhengere. Så berørte denne krigen Norge voldsomt (og andre land selvsagt) men vi har denne på vårt historiske minne, og det gjør 2.verdenskrig mye “nærmere” enn flere andre kriger.
Jeg har ikke evne til og forstå slik ondskap, som bor i mennesker som en krig kan føre til at noen blir….ond. Krig blir som en trigger for alt det onde som bor i noen mennesker.
Jeg og helt klart veldig menge klarer ikke følge med i nyansene i flere av de pågående, eller andre kriger rundt i verden. Daglig tiker det inn bombemeldinger, og vi er uberørt…det er så fjernt.
Det vil ikke si at vi ikke bryr oss, men media er med på og herde oss med store headinger, og lite innhold og nyanser.
Det er skremmende!
For det gjelder ikke oss…
Men pr dags dato har jeg aldri møtt noen som ikke har noe på hjertet om 2.verdenskrig. Alle føler noe for den krigen!
#28 Nordlandsmannen
Jeg skjønte nok du tok litt feil, men måtte jo si ifra likevel :-)
Min bestemor er fra Finnmark. Hun har fortalt mye, men jeg vil ikke går så veldig inn i detaljer annet enn at de ble frarøvet sine liv i den perioden tyskerne kom. De tok over hus og bygd, tok over alt.
Men bestemor fortalte at disse ungene guttene kom, og de var så hyggelige, de sa ikke så mye ( slik en bestemor forteller :-D ). De ville bare ha mat og ei seng og sove i, de gjorde ikke dem noe osv.
Men bestemor bodde ikke i by den gang, bare i ei knøttliten bygd (som selvsagt var adskillig mere befolket da enn nå!) i et knøttlite hus, og jeg husker jeg tenkte at det huset var så lite at jeg skjønte ikke at de gadd bo der, tyskerne altså. Huset (som vi kaller hytte) har ett soverom, et lite kjøkken og ei lita stue, samt matbod og utebod og entre.
Jeg husker og at hun fortalt at de kom gående, i flokker, og der er avstander i Finnmark, så jeg husker jeg syntes de var helt på jordet som gadd gå så langt :-)
Var liten jente da hun fortalte, men husker godt og vet nå og plassere historien der den hører hjemme.
Finnmark brente under krigen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 12:08 am
Takk for godord. Rubberduck-81, og jeg returnerer dem gjerne til deg! Spennende å bli kjent med ditt distrikt, og jeg har nettopp linket et av mine innlegg til et av dine. Jeg skal komme inn på innlegget senere og kommentere.
Huff, ja, Blodveien er ikke noe lystig historie, men SÅNN var det. Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 12:27 am
Jeg er rystet! Det er fryktelig at det bor så mye ondskap i menneskene. Jeg er pasifist og buddhist og er imot all krig! Det er perverst!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 12:42 am
Ja, det er sant. Det er et stort paradoks, og en krig har jo bare tapere. “Når den er over, har alle tapt, og ingen husker hva den egentlig handlet om,” sier et ordtak, og det er mye sant i det.
Det tar tid å lege sårene, hatet og mistenksomheten etter en krig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 12:57 am
“15.,5
Ja, Starlett.
Jeg tror vi nordmenn drukner i selvgodhet. Det er så lett å distansere seg: “De andre..tyskerne…” osv..Vi kan se filmen “Ondskan” av Jan Guiloou, – våre svenske naboer, – så ser vi at dette bor i oss også…
Vi trenger å påminnes historien mer enn noen gang. En generasjon, har ikke forhold til dette-
Snakkes mer om dette.;)
Jeg har, følelsmessig- tenkt på kontrastene mellom den vakre naturen du viser- og historiens grusomhet.
Mine foreldre har alltid vært opptatt av krigshistorien, så jeg har hørt om Blodveien. Men minner viskes ut, og det var sterkt å få det slik fremstillt.
Kanskje fordi vi å begge er blondiner og skriver om kriger, som Mor Hubro sier, – men nei, ikke bare det—-Det er sterk kost i vår historie, som vi trenger å minnes.:)
God helg, Starlett! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 1:11 am
Fantastisk presentasjon, og utrolig lærerikt!!!:)
Dette var godt jobbet starlett:) Slikt liker jeg å se vettu:)
Har bare et ord: GLIMRENDE!
Mvh Nunz:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 1:30 am
Både sjebnen til kvinner som ble voldtatt av tyskere og til kvinner som ble forelsket i tyske gutter helt uten at de hadde politiske motiver, er en vanvittig tragisk historie, – for veldig mange i alle fall.
Det kunne det skrives MYE om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 1:55 am
Tusen takk, Inger Johanne!
Stor klem og god helg til deg! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 5:09 am
Dette er vanvittig bra. Her har du fått med både fine bilder, en vanvittig bra histotie og mye å tenke på!
Sosialisnme og ikke stalinisme. Det er en stor forskjell. Nei til nazisme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 5:38 am
Egenlig er Hottestlisa noe tull, men når noen skriver innlegg om hvor mange sidevisninger de får, kan lista være bra. Du blir lest av veldig nange, men du skryter ikke av det. Bra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 9:31 am
Interessant.
Mange perler der oppe i nord.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 8:46 pm
#35 Kommentar fra Viljen
Jeg er enig i det du skriver, Viljen. Nå går det ikke en eneste dag uten at vi hører om drepte i Irak.
Hver måned blir det drept like mange sivile i Irak som det ble i World Trade Senter, Pentagon og med det fjerde flyet 9/11 2001. Vi hører om det, men jeg tror det er vanskelig å forstå hvor vanvittig stor den irakiske tragedie er. Når vi legger til at det er enda flere som blir skadet enn som blir drept og at det er flere millioner irakere på flukt, enten som eksternflyktninger, eller som internflyktninger, kan man _kanskje_ danne seg et bilde av tragedien.
I disse dager er det 40 – FØRTI – år siden seksdagerskrigen som førte til at Israel folkerettsstridig okkuperte palestinsk land, og det såkalte verdenssamfunnet har ennå ikke klart å gjøre det som er nødvendig for å stanse forbrytelsene og for å gi folket som i realiteten er i fangenskap på Gazastripen, levelige forhold. Disse forbrytelsene blir altså begått av den nasjonen med det folkeslag som mest av alle led under nazistenes åk, Et kolossalt og tragisk paradoks. Jeg tror stadig flere tar avstand fra Israels handlinger mot sivile palestinere som ikke får lønn, ikke får de viktigste livsnødvendigheter og lever i konstant utrygghet, for ikke å si redsel, men forstår vi _egentlig_ hvordan livene deres er?
Ja, det er jo kjent at tyskere rekvirerte boliger og tok inn hos privatfolk og på gårder, Det gjorde de her i Nordland også, så de som hadde gårder, fikk tett naboskap med tyskere enten de ville eller ikke. Og min bestemor, (på en gård i Nordland) fortalte at de var ganske ”heldige” med ”sine# tyskere, altså de som inntok bårstua, (huset for tjenestefolk). Det var soldater fra Østerrike, og bestemor fortalte at de likte godt å synge Østerrike folkesanger flerstemmig og at hun likte sangene, selv om hun tok avstand fra nazismen, og at noen av de unge guttene var høflige og hyggelige som _enkelpersoner_ og at de lengtet hjem til Østerrike.
Barna pleide å spørre det klassiske spørsmålet: ”Hast Du Bonbon”, og da kunne det vanke noen drops på barna som ikke var vant med den slags. Så besteforeldrene mine sa at selv om det var ubehagelig å ha representanter for Wehrmacht boende på gården, var det til å leve med.
Mye verre enn disse guttene var jo Gestapo og norske angivere og torturister.
Spennende å høre fra Finnmark. Jeg kjenner en kvinne som ble født på flukt i e huke den siste krigsvinteren 1944. Familien hennes valgte å rømme til fjells framfor å etterkomme tyskernes ønsker om å evakuere Finnmark før de brente fylket. Det var tøft av familien å velge en hule på fjellet med en nær forestående fødsel.
Nå beveget jeg meg langt bort fra utgangspunket, fangeleiren i Botn og det som skjedde der, men jeg syntes din gode og interessante kommentar innbød til det. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 8:49 pm
Har svart deg i egen kommentar utenom “kommentarboksen #43, for jeg syntes svaret ditt hadde allmenn interesse.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 9:15 pm
Ja, det er ganske rystende, men det har skjedd mye grusomt i mamge kriger. Jeg vet at du er pasifist. Er du vegetarianer også? Jeg husker ikke nå.
Likte du bildene, og hva synes du om gravlundene til minne om de døde?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 9:26 pm
Tusen takk, Nunz! Sånt setter jeg pris på å få høre fra deg, vet du. :-)
I løpet av kort tid skal jeg inn til deg for å se hva du har publisert i det siste, men jeg har et HÅPLØST tastatur der jeg er nå i kveld. Det er svart og mange bokstaver er visket ut.
Ønsker deg en god fortsettelse på helga! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 9th 2007 at 9:27 pm
Jo takk, men jeg forstår ikke helt hva du mener?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 10th 2007 at 12:44 pm
Her har jeg lest i gjennom. Merkelig at det var sånn fokus på de relativt få jugoslavene som døde i starten. Det kan jo ha noe med etnisk rensning å gjøre. Selv om russerne ikke hadde egen kirkegård, var det nok de som led flest tap i denne leiren (??) og store tap under andre verdenskrig generelt. Ris!
Ellers er det mye flotte bilder her og du har gjort god research. Har faktisk aldri hørt om blodveien i Salten før. Jeg liker spesielt landskapsbildene fra Kværnfloget og Saltdalen/S.jorden. Det er sikkert enda bedre med tlhørende lukter og frisk luft. Jeg har ikke vært der, men jeg noterer meg stedsnavnene. Ros!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 10th 2007 at 1:12 pm
Hei Starlett i sola? :)
Dette berører! Mer enn jeg liker å kjenne på. Til tross for de vakre bildene i nydelig natur, får jeg en vond klump i magen.
Noe vondt hviler i energien, og det står i sterk kontrast til det billedskjønne.
Takk for opplysende tur, med viktige påminnelser! Mer klarer jeg ikke si.
Ønsker deg en flott dag! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 10th 2007 at 11:02 pm
jeg vet det er fotografen som teller – men hva slags kamera bruker…. skal bytte selv :))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 6:32 pm
Dette syntes jeg virket litt inkonsekvent. Er du identisk med den som skrev under et nesten likedan nick like før deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 6:34 pm
Ja, det er mange naturperler i nord, men BAK enkelte naturperler, f. eks her i Salten, står det opprørende og tragiske historier, som i dette tilfellet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 6:52 pm
hei der
ser hos Arte at du kommer med ny NIB idag –
gleder meg….
har du hatt tid til å finne ut noe om Salt-
forstavelsen…….
nei , det har du nok ikke som dere jobber nå..
kan du legge inn svaret på en av mine innlegg en gang det passer så jeg ikke går glipp av det… ha en fiin kveld… :)))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 6:53 pm
Vel, det er ikke _jeg_ som fokuserer mer på jugoslavene enn russerne, men det ER slik i Botn at jugoslavene har egen gravlund, men russerne IKKE har det, og det kan jeg ikke få gjort så mye med. Både jugoslaver og russere led veldig under andre verdenskeig.
Du sier bl.a. (om Kvænfloget)):
———-
Det er sikkert enda bedre med tlhørende lukter og frisk luft.
___________
Så sant, så sant. Vi har jo fem sanser, og på blogg kan vi verken smake, lukte eller høre, men vi kan kanskje tenke oss den friske lufta og lukta av salt sjøvann?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 6:56 pm
Jeg skal BÅDE prøve å finne ut som Salten OG fortsette diskusjonen om klimakvoter med deg, (jeg HAR lest ditt oppklarende svar )for jeg har ikke glemt den, men det er mulig at det ikke blir i kveld. Tidsskjemaet mitt har vært og er ganske stramt av flere grunner akkurat nå. ;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 7:00 pm
take it easy, starlett
we’ll always meet somewhere……:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 7:18 pm
#44 Kommentar fra Sandri
Nå har temperaturen sunket i nord og vi har lett skydekke, men dere har det vel fremdeles fryktelig varmt? Jeg håper det går bra i varmen, at du får kjølet deg ned!
Ja, jeg kjenner også veldig godt det du definerer som _energien_ når jeg er i Botn. Det hviler noe særegent over stedet som det er vanskelig å sette ord på, en blanding av ærefrykt for livet, bunnløs sorg – og repspekt for de avdøde. Jeg opplever det som en slags renselsesprosess å tre inn i den store stillheten som råder der.
Av og til trenger man ikke si så mye, og av og til er det vanskelig å si noe. Jeg forstår, kjære Sandri, for jeg har det på lignende måte. Jeg ønsker deg en fin kveld og en god uke, og at du får kjølet deg ned.
Kanskje hadde du likt temperaturen i Nordland bedre? :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 10:43 pm
Jeg har et Olympus kamera, men jeg skal bytte snart, for det begynner å bli et “veterankamera” nå. :-)
Vet ikke om jeg skal kjøpe samme merke eller et annet. Må lese litt forbrukerstoff først, men er ikke kommet så langt ennå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 10:45 pm
Jeg svarte deg i egen kommentar utenfor kommentarboksen. Så at tropevarmen er på retur i Oslo, så da blir det nok bedre for alle som ikke trives i 30 grader + i skyggen.
Varme tanker sørover til deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 11th 2007 at 10:50 pm
Alle har skyld og jeg er enig med deg. Dette var et godt innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 12th 2007 at 12:00 am
Jeg så denne på forsida, og det var morsomt. Nå skal jeg se på det nyeste du har laget. Du må ikke slite deg ut!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 12:41 am
Gracias mi amiga…..
Vi glemmer ikke, men hva med de kommende generasjoner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 1:53 pm
Det var hyggelig at du var enig med meg og likte innlegget, Blåmann.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 2:10 pm
Vel, jeg synes ikke dette er en morsom historie. Det er jo en stor tragedie, men jeg tror jeg forstår hva du mener, MH.
Takk for omtanken!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 8:19 pm
Takk for mye å tenke på. Hvem kan dømme?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2007 at 10:19 pm
Gracias, mi amigo! (Blir det riktig??
Det var hyggelig å se deg på VGB igjen, selv om emnet i innlegget er alt annet enn hyggelig. Nei, vi glemmer ikke, og jeg mener at skolen har en plikt til å formidle disse kunnskapene til de kommende generasjoner. Ved å kjenne fortiden, kan man handle bedre med tanke på framtiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2007 at 4:56 pm
Jeg klarer ikke å tenke på all ondskapen. Horfor blir noen så onde?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2007 at 9:30 pm
Vi kan i alle fall håpe på at vi kan lære noe av den tragiske hisorien.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2007 at 10:52 pm
Jeg tror dessverre det er en del av krigens dynamikk. Vi har sett det i mange land gjennom mesteparten av historien, så det som skjedde på Blodveien, var ikke enestående. Beklagelig, men sant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2007 at 12:16 pm
Så flott bilder og kommentarer..
En god helg ønskes din vei.. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2007 at 12:17 pm
Hmm… glippet visst litt i hodet og på tastaturet, jeg mente STERKE bilder og kommentarer..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2007 at 12:26 pm
Det var en fryktelig tragedie, og du har skrevet godt om den. Jeg har lest det før.
_Nå_ må vi fokusere på de lidende på Gaza og andre steder!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2007 at 6:31 pm
Takk skal du ha, – og god helg til deg også! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2007 at 6:33 pm
Ja, jeg skjønte det. Bildene i seg selv er kanskje ganske fredelige, men det er en sterk og tragisk historie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 12:14 am
Her lærte jeg masse..
Et kjempeinnlegg Starlett.. Det beste NIB-innlegget jeg har lest til nå..
Tommelen opp fra meg også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 4:35 pm
Ja, det var det. Vi skal ikke glemme historien, men vi må også fokusere på de afghanske flyktningene, på palestinere, irakere, somaliere og mange flere i dag. Det har du helt rett i, MH.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 6:37 pm
Tusen takk -snoopy-!
Det var veldig hyggelig tilbakemelding å få, selv om det er en dyster historie som fortelles.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 7:09 pm
Husk at man skal tilgi sine fiender og be for dem som forfølger oss.
Det var tankevekkende og fint med korset for de døde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 7:21 pm
Her var veldig mye å lære og gripende var det. Takk for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 9:47 pm
Ja, av og til er det viktig å tilgi, men glemme skal vi ikke. Takk for besøket!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2007 at 10:23 pm
Hei, Rut!
Takk for fin tilbakemelding!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 18th 2007 at 12:51 am
Hjertelig takk for en vandring på en krigskirkegård.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 18th 2007 at 12:57 am
Denne var fin. Den likte jeg. Det er riktig å fortelle historien til de unge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 18th 2007 at 1:30 pm
Gratulerer med dagen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:14 pm
Jeg er glad for at du satte pris på det, gaute, selv om historien er dyster.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:17 pm
Ja, jeg er enig i at det er viktig å formidle historien slik den var videre. Takk for kommentaren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 20th 2007 at 11:33 pm
Takk skal du ha. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 21st 2007 at 4:28 pm
Jeg blir meget beveget når jeg ser denne en gang til Du er klok og flink, selv om du av og til er _tvetydig_.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 3:52 pm
#43
Nei, den friske lufta må oppleves først!
Og gjennoppminnes! Tenk hvis du drar fra den, da forsvinner alle minnene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:24 pm
Jeg har vært på den kirkegården, og det besøket satte uslettelige spor.
Veldig fint innlegg og bilder!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 9:20 pm
Tusen takk, MorHubro. Dette med tvetydigheten vil jeg ikke drøfte på denne tråden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 5:36 pm
Det har du helt rett i, nalleballe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 5:44 pm
Ja, det er sant, Else. Et slikt besøk blir sittende i minnet og setter spor. Jeg føler akkurat det samme.
Takk for at du besøkte bloggen min!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 5:46 pm
65 Kommentar fra Else
Det er sant, Else. Når man har vært på denne kirkegården, glemmer man det ikke. Det blir sittende i minnet. Veldig sterkt. Jeg føler akkurat det samme som deg.
Takk for at du besøkte bloggen min!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2007 at 1:58 pm
Hva kan man skrive etter å ha sett bildene dine fra Blodveien og lest teksten?
Sitter her med mange tanker, blandt annet med tristhet over hvor grusomme mennesker kan bli.
Tusen takk for reisen, du har gjort et stort og grundig innlegg her. =)
Madammen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2007 at 6:39 am
Nei, det er sant. Mot en så tragisk bakgrunn er det vanskelig å finne ord.
Takk for kommentaren, og beklager at jeg ikke har sett den før.
Jeg ønsker deg en fin ny uke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 6th 2008 at 2:37 am
Jeg besøkte Botn gravplassene forrige uke. Var alene, det gjorde inntrykk å gå rundt der.
Har lest endel krigshistorie fra andre verdenskrig. Det ligger 2700 tyskere i Botn, har alle disse falt i Nordland? Eller har de blitt fraktet fra andre steder?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2008 at 11:48 pm
Virkelig dystert. Hva nazistene stelte i stand. Det er rart å tenke på at serbere og jøder som led mye under nazistene, ble voldelige selv.
Takk til Argus for at jeg fant dette innlegget.
Jeg har funnet ut at du har skrevet mange gode innlegg før jeg fikk blogg, så jeg skal lese mer av dine produkter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2008 at 11:55 pm
Du har laget fine bilder fra en fryktelig tragedie. Jeg er enig med Liljerød. Det er underlig at de som led slik under nazistisk åk, nå selv opptrer som terrorstater og ikke har lært av sin egen historie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 4:07 pm
Fantastisk artikkel, igjen:). Har reist over saltfjellet men har desverre ikke vært på kirkegårdene. Tror det må bli en tur. Får jo da også en unnskylding for å reise over hammarøya:). Ett av verdens nydeligste steder
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 4:16 pm
Det er en uhyggelig historie du forteller Starlett, og det er viktig at vi får vite om den.
Takk for påminnelsen og for fine bilder!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 4:25 pm
Takk for fine bilder og din historie.
Nå er det nok Rv. 80 mellom Bodø og Fauske som kan kalles blodveien!
Nordland opplever en skremmende utvikling i antall dødsulykker. Med dødsulykken ved Kistranda har 11 mennesker omkommet så langt i år. En motorsyklist fra Salten i 40-årene omkom i en frontkollisjon med et vogntog den 12. august i år.
Tre av disse dødsulykkene har skjedd på riksvei 80, og siden 1999 har ni blitt drept på denne strekningen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 8:31 pm
Det er bestandig seierherrene som skriver historien.
Det var mye lidelse i alle leire.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 8:38 pm
#73 LillePersille
Det var nazistene som lot jugoslavene slite seg til døde på blodveien.
Jeg vet at de allierte gjorde mye som ikke tåler skarpt lys, men blodveien var Hitlers verk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 9:26 pm
#74 Asterixa
På blodveien var det nazistene som var de skyldige, men husk at de allierte også ville okkupere Norge, bare det at tyskerne kom dem i forkjøpet.
Alle de som førte krig, trengete jernmalm. og Norge var strategisk.
Tragediene forteller sin dystre historie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 9:57 pm
Jeg ser at jeg ikke har kommentert dette fantastisk flotte innlegget tidligere! Duverden så godt det er -og så skremmende og trist…. At folk kan bli så vonde! Jeg har kjørt på Blodveien mange ganger på min barndoms sommerferier i Røsvik, og pappa snakket stadig om krigsfangene han så slepe seg avsted her….
Jeg skrev et innlegg om blodveien jeg også, for en tid tilbake. Hvis du vil kan du jo svippe innom for å lese! ;) http://www.vgb.no/923...
Ha en fin kveld videre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2008 at 10:07 pm
Takk for skremmende innlegg om den nære historie!
La oss ikke glemme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 5th 2009 at 9:36 am
Arnt Helge
Ja, det gjør inntrykk. Jeg tror at allr som ligger i Botn, falt på Blodveien.
–
Liljerød
Ja, det er dystert, men det er viktig å huske.
Som vi vet, fortsetter krigens grusomheter mange steder i verden.
—
Asterixa
jeg deler ditt syn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 5th 2009 at 9:38 am
Zahiren
Takk skal du ha!
Jeg vil anbefale en tur til Botn og på krigsmuseet hvis du er på de traktene.
—-
Ingrid
Det er en historie om en av krigens mange uhyggelige aspekter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2009 at 12:28 am
Her er enda en link som kom inn hit som kommentar.
Men Blodveien er absolutt et anbefalt reisemål!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2010 at 10:48 pm
Sznowni Panstwo !
Moj ojciec Kazimierz Luczynski byl wiezniem nr 57846
w obozie jenieckim w Rotelva w latach 1943-44. Pracowal w kamieniolomie zakladal dynamit do rozsadzania skal.
Mam zdjęcia i dokumenty z tamtego czasu. Tato zmarl w 1972 r, czesto opowiadal mi o Norwegii i o trudnych czasach ktore tam spedzil.
Bardzo chcialbym otrzymac wiecej informcji i zdjec
z tamtych okolic gdzie przebywal moj tato.
Moim marzeniem jest zobaczyc odwiedzic te miejsca, ale nie wiem czy to nastapi bo mam juz 60 lat, a wyprawa jest daleka i kosztowna.Ale nie trace nadziei, moze sie to odbedzie.Prosze o jakiekolwiek informacje lub zdjęcia dotyczące tamtych czasow.Ja mogę wyslac zdjecia i inne dokumenty oraz listy.
Pozdrawiam – Eugeniusz Luczynski
Poland Sanok
————-
Thank you for visiting me. But I’m afraid that I don’t understand. Could you translate?:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2010 at 11:35 pm
Does anybody know the location of the ROTELVA prisoners’ of war camp? My uncle (Polish) was there during the war. It had a Feldpost No. 44728A. His prisoner number was 54035P. Any assistance will be appreciated.
(There was similar question posted on 25/3/2010 in Polish by Mr Eugeniusz Luczynski).
Many Thanks
Andrew Zemek, London.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 8th 2011 at 1:43 am
Łuczyński Eugene sier:
25 mars 2010 klokken 22:48
State Sznowni!
Min far var en fange av Kazimierz Łuczyński No 57846
Fangeleir i årene 1943-1944 i Rotelva. Han arbeidet i et steinbrudd Dynamite utformet for å sprekke riktig.
Nøkkelord: Bilder Jeg har dokumenter fra den tiden. døde i 1972, far ofte fortalt meg om den tøffe tider, og som tilbrakte Norge der.
Jeg ønsker å motta mer informative VELDIG i bilder
Nærheten av dem han besøkte min far.
Min drøm å se en vits å besøke disse stedene, men IKKE Wiemer vil skje allerede har to opphold 60 år, kosztowna.Ale spøkefullt Daleks Expedition ikke spor av håp, kanskje er to odbedzie.Prosze Eller noe informasjon på Nøkkelord: Bilder av de jeg kan sende ganger . Jeg har bilder i rommet lister og dokumenter.
Hilsen – Eugene Łuczyński
Polen Sanok
—–
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing